Letnie miesiące, choć często wyczekiwane i kojarzące się z przyjemnością i wypoczynkiem, niosą wiele zagrożeń dla zdrowia oczu. Zaćma wywołana promieniowaniem UV dotyka na świecie 1,5 mln osób, a w Polsce umieralność na czerniaka oka jest o ⅕ wyższa niż średnia europejska, chociaż sama zachorowalność na ten nowotwór jest znacznie niższa. Skuteczną ochronę przed szkodliwym promieniowaniem zapewniają okulary z filtrem UV 400, dostępne m.in. w ofercie marki Alensa, które łączą bezpieczeństwo z najnowszymi trendami.
Latem oczy są szczególnie narażone na szkodliwe czynniki środowiskowe. Promieniowanie UV, choć kluczowe dla syntezy witaminy D3 w skórze, może powodować uszkodzenia oczu. Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) około 15 mln osób na świecie cierpi na ślepotę spowodowaną zaćmą, z czego 10 proc. przypadków wynika z ekspozycji na promieniowanie UV. Zaćma to choroba polegająca na mętnieniu soczewki oka, prowadząca do utraty wzroku. Objawia się pogorszeniem ostrości widzenia, uczuciem oślepienia w świetle dziennym, trudnościami z widzeniem w ciemności i rozpoznawaniem kolorów.
Promieniowanie UV to jeden z najważniejszych, choć często niedocenianych czynników ryzyka rozwoju zaćmy. Długotrwałe i intensywne wystawienie oczu na promieniowanie ultrafioletowe prowadzi do uszkodzeń białek i struktur soczewki, które z czasem powodują jej mętnienie. Oczy są nawet trzykrotnie bardziej wrażliwe na UV niż skóra, dlatego ochrona oczu latem jest tak istotna. Jednej trzeciej przypadków problemów ze wzrokiem, które obserwuję latem, można by uniknąć dzięki odpowiedniej ochronie – ostrzega Maria Boros, główna optometrystka marki Alensa.
Umieralność na czerniaka w Polsce przewyższa europejską średnią o 20 proc.
Nadmierna ekspozycja na słońce może prowadzić także do innych chorób oczu, w tym świetlnego zapalenia spojówki, zapalenia rogówki oraz czerniaka błony naczyniowej oka, który rozwija się z melanocytów w tęczówce, ciele rzęskowym lub naczyniówce. Początkowo nowotwór przebiega bezobjawowo, a jego cechy charakterystyczne to uwypuklona masa rosnąca w kierunku ciała szklistego, czasem z pomarańczowym nakrapianiem. Objawy pojawiają się wraz ze wzrostem guza i mogą obejmować zaburzenia widzenia, ograniczenie pola widzenia, wtórne odwarstwienie siatkówki, jaskrę zamkniętego kąta czy samoistne krwawienia w obrębie oka. W Polsce umieralność na czerniaka jest o 20 proc. wyższa niż w Europie, mimo że zachorowalność na ten nowotwór jest o 50 proc. mniejsza.
Okulary z filtrem UV 400 zatrzymują niemal 100 proc. promieniowania UV
Promieniowanie UV dzieli się na trzy rodzaje: UV-C, które jest całkowicie pochłaniane przez atmosferę; UV-B w większości zatrzymywane w stratosferze, ale w niewielkiej części docierające do powierzchni Ziemi, które może powodować poparzenia rogówki, zapalenie spojówek oraz przyczyniać się do powstawania zaćmy. Trzecim rodzajem jest UV-A, które stanowi aż 95 proc. promieniowania UV docierającego do oczu. Przenika przez chmury i szyby, docierając do głębszych tkanek oka, gdzie powoduje długotrwałe uszkodzenia, zwiększając ryzyko chorób oczu oraz fotostarzenia. Aby skutecznie chronić oczy przed promieniowaniem UV, należy wybierać okulary z filtrem UV 400, który blokuje niemal 100 proc. szkodliwego promieniowania. Ważny jest także stopień zaciemnienia soczewek, który dzieli się na pięć kategorii od 0 do 4. Kategoria 3 zapewnia 83-92 proc. przyciemnienia i dobrą ochronę, a kategoria 4 – do 94 proc. i bardzo silną ochronę. Na plażę wystarczą okulary z filtrem kat. 3, a w góry lepiej sięgnąć po kat. 4.
Metalowe oprawki mają tendencję do nagrzewania się, dlatego lepiej wybierać lekkie i wytrzymałe ramki wykonane z tworzyw sztucznych, zwłaszcza acetatu, czyli hipoalergicznego materiału syntetycznego na bazie naturalnej celulozy, który utrzymuje neutralną temperaturę nawet podczas upałów. Latem szczególnie polecane są także szkła polaryzacyjne, ponieważ skutecznie redukują odblaski i oślepiające refleksy, co czyni je idealnym wyborem nad wodą lub podczas prowadzenia pojazdu. Dla osób noszących okulary korekcyjne doskonałym rozwiązaniem są natomiast soczewki fotochromowe, które automatycznie dostosowują się do zmieniających się warunków oświetleniowych – wyjaśnia Mária Boros, optometrystka marki Alensa.
Trendy optyczne na lato 2025
Ochrona przed słońcem może iść w parze z eleganckim designem. Marka Alensa oferuje okulary zgodne z trendami na lato 2025. Wśród nich znajdują się modele cat-eye, łączące subtelną kobiecość z wyrazistym charakterem; lenonki, inspirowane artystycznym luzem lat 70., symbol wolności i bohemy; oraz awiatory – klasyk i synonim nonszalancji. Ich historia sięga lat 50., jednak to Tom Cruise w kultowym „Top Gun” z 1986 roku sprawił, że stały się jeszcze bardziej rozpoznawalne. Na czasie są także duże, przeskalowane okulary, kojarzone z Audrey Hepburn i Jackie Kennedy (zarówno okrągłe, jak i kwadratowe), oraz modele z kolorowymi soczewkami, szczególnie w odcieniach żółtym, różowym i niebieskim.
Alensa prowadzi działalność w ponad 40 sklepach internetowych, oferujących soczewki kontaktowe, okulary korekcyjne i okulary przeciwsłoneczne w 25 krajach Unii Europejskiej, a także w Wielkiej Brytanii, Norwegii, Szwajcarii, Ukrainie oraz Zjednoczonych Emiratach Arabskich. W większości krajów, w których działa, Alensa należy do trójki największych internetowych sprzedawców soczewek kontaktowych, a na poziomie całej Europy zajmuje pozycję lidera w tym segmencie. W Polsce marka prowadzi sklep internetowy Alensa.pl, a wkrótce otworzy swoje pilotażowe showroomy w Katowicach i Warszawie. Firma sprzedaje wyłącznie oryginalne soczewki kontaktowe i okulary pochodzące od autoryzowanych i renomowanych dystrybutorów. Obecnie Alensa oferuje ponad 17 000 modeli okularów korekcyjnych i przeciwsłonecznych, a 99% wszystkich możliwych kombinacji soczewek kontaktowych jest dostępnych od ręki. Właścicielem firmy jest RODI INVESTMENT s.r.o., założona przez Radka Hejla, oraz JSK EyeCare s.r.o., należąca do Jaromíra i Simony Kijonková, którzy do 2023 roku byli również współwłaścicielami firmy technologiczno-logistycznej Zásilkovna.
https://www.facebook.com/AlensaPL/?locale=pl_PL
https://www.instagram.com/alensa.pl/?hl=pl
https://www.linkedin.com/company/alensa-s-r-o-